3.08.2019Regulamin PCPR
Załącznik do Uchwały Nr 143/2022
Zarządu Powiatu Ciechanowskiego
z dnia 10 października 2022 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE
W CIECHANOWIE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ciechanowie, zwany dalej „Regulaminem” określa organizację, zasady oraz zakres funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ciechanowie.
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Ciechanowski.
- Radzie Powiatu - należy przez to rozumieć Radę Powiatu Ciechanowskiego.
- Zarządzie Powiatu - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Ciechanowskiego.
- Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Ciechanowskiego.
- PCPR lub Centrum - należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Ciechanowie.
- Pracodawcy - należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Ciechanowie
- Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ciechanowie.
- Zespole ds. Orzekania - należy przez to rozumieć Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Ciechanowie.
- Pracowniku - należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Centrum na podstawie umowy o pracę, bez względu na rodzaj umowy o pracę i wymiar czasu pracy.
- DPS - należy przez to rozumieć domy pomocy społecznej.
- Ośrodku Wsparcia - należy przez to rozumieć Ośrodek Wsparcia w Ciechanowie.
- Placówce - należy przez to rozumieć Placówkę Opiekuńczo-Wychowawczą Socjalizacyjną w Ciechanowie.
- PFRON - należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
- Zespole ds. pieczy – należy przez to rozumieć Zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej;
- Zespole ds. świadczeń – należy przez to rozumieć Zespół ds. świadczeń i pieczy instytucjonalnej.
- Rodzinnej pieczy zastępczej – należy przez to rozumieć formy rodzinnej pieczy zastępczej, którymi są rodziny zastępcze (spokrewnione, niezawodowe, zawodowe, w tym pełniące funkcję pogotowia rodzinnego i specjalistyczne oraz rodzinne domy dziecka).
- Instytucjonalnej pieczy zastępczej – należy przez to rozumieć sprawowanie pieczy w formie placówek opiekuńczo – wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych, interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych.
- Cudzoziemcu – należy przez to rozumieć osobę innej narodowości, przebywającą na terenie powiatu, która uzyskała w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy.
- Komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć dział, wieloosobowe lub samodzielne stanowisko pracy oraz Zespół ds. Orzekania, Zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej, Zespół ds. świadczeń i pieczy instytucjonalnej.
§ 3
Centrum działa na podstawie następujących aktów prawnych:
- uchwały Rady Powiatu Ciechanowskiego Nr I/3/16/99 z dnia 15 stycznia 1999 r. w sprawie powołania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ciechanowie,
- ustawy z dnia 05 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym,
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych,
- ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej,
- ustawy z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych,
- ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego,
- ustawy z dnia 12 grudnia 2013 roku o cudzoziemcach,
- ustawy z dnia 09 listopada 2000 r. o repatriacji,
- ustawy z dnia 07 września 2007 r. o Karcie Polaka,
- ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
- ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
- ustawa z dnia 11 września 2019 r. prawo zamówień publicznych
- ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy,
- ustawy z dni 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny,
- ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych,
- Zarządzenia Nr 18/2011 Starosty Ciechanowskiego z dnia 13 października 2011 r. w sprawie wyznaczenia organizatora rodzinnej pieczy zastępczej w powiecie ciechanowskim,
- Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ciechanowie, a także na podstawie uchwał Rady Powiatu, Zarządu Powiatu, Zarządzeń Starosty oraz postanowień niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
§ 4
1. Centrum jest jednostką organizacyjną Powiatu działającą w formie jednostki budżetowej.
2. Centrum pełni w Powiecie rolę Organizatora Rodzinnej Pieczy Zastępczej.
3. Centrum jest zakładem pracy dla zatrudnionych w nim pracowników, w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
4. Centrum działa w oparciu o następujące zasady:
- praworządności,
- służebności wobec społeczności lokalnej,
- racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
- jednoosobowego kierownictwa,
- kontroli wewnętrznej,
- podziału zadań pomiędzy kierownictwo centrum i poszczególne komórki organizacyjne,
- wzajemnego współdziałania.
5. Mienie Centrum stanowi majątek Powiatu.
6. Obszar działania Centrum obejmuje teren Powiatu Ciechanowskiego.
7. Siedziba Centrum znajduje się w Ciechanowie, przy ul. 17 Stycznia 7.
§ 5
- Centrum wykonuje zadania Powiatu z zakresu: pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych oraz inne zadania własne Powiatu należące do kompetencji Centrum, a wynikające z obowiązujących aktów prawnych.
2. Do zakresu działania Centrum należy w szczególności:
- wykonywania zadań z zakresu pomocy społecznej, należących do właściwości powiatu, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej;
- realizowanie zadań powiatu z zakresu pieczy zastępczej, o których mowa w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- realizowanie zadań własnych powiatu, o których mowa w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
- realizowanie zadań należących do właściwości powiatu, o których mowa w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
- realizowanie w granicach upoważnień ustawowych zadań zleconych z zakresu administracji rządowej;
- wykonywanie zadań powierzonych na podstawie porozumień zawartych przez Powiat;
- wykonywanie innych zadań określonych uchwałami Rady Powiatu, Zarządu Powiatu, zarządzeniami Starosty oraz przepisami prawa.
- Centrum przy realizacji należących do jego właściwości zadań współpracuje z jednostkami samorządowymi, jednostkami administracji rządowej, instytucjami państwowymi, służbami, organizacjami społecznymi, fundacjami, stowarzyszeniami, organizacjami kościelnymi i związkami wyznaniowymi oraz innymi podmiotami.
§ 6
Regulamin określa:
- organizację wewnętrzną Centrum,
- strukturę organizacyjną Centrum,
- zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Centrum,
- zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych, decyzji, wewnętrznych aktów normatywnych,
- organizację działalności kontrolnej,
- tryb załatwiania spraw, przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,
- gospodarkę finansową,
- postanowienia końcowe.
ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA CENTRUM
§ 7
- Centrum kieruje Dyrektor, który jest jednocześnie zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników.
- Na czas nieobecności Dyrektora Centrum lub niemożności wykonywania funkcji, zadania i kompetencje Dyrektora, wykonuje wyznaczony przez niego na piśmie pracownik Centrum o czym Dyrektor informuje Starostę.
- Bezpośredni nadzór nad działalnością Centrum sprawuje Zarząd Powiatu.
- Dyrektor Centrum jest zatrudniany i zwalniany przez Zarząd Powiatu.
- W sprawach związanych z funkcjonowaniem Centrum Dyrektor może wydawać zarządzenia.
- W ramach prowadzonej działalności w Centrum przyjmuje się następujące formy komunikacji z klientem:
a) osobiście
b) w postaci przesyłek pocztowych,
c) za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail,
d) za pośrednictwem skrzynki e-puap,
e) przy pomocy skrzynki podawczej na korespondencję, umiejscowionej przy wejściu głównym do budynku Starostwa Powiatowego w Ciechanowie.
- Zespołem ds. Orzekania kieruje oraz reprezentuje go na zewnątrz Przewodniczący Zespołu.
- Przewodniczącego Zespołu w czasie jego nieobecności zastępuje Sekretarz Zespołu lub osoba przez niego pisemnie wyznaczona.
§ 8
Do zadań i kompetencji Dyrektora należy w szczególności:
- zapewnienie prawidłowej organizacji i funkcjonowania Centrum,
- podejmowanie działań zapewniających właściwą realizację zadań Centrum,
- reprezentowanie Centrum na zewnątrz;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej , skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,
- wydawanie zarządzeń, instrukcji, regulaminów w sprawach związanych organizacją pracy i funkcjonowaniem Centrum
- wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników,
- dbałość o właściwy dobór pracowników,
- zawieranie i rozwiązywanie umów cywilno-prawnych dotyczących funkcjonowania Centrum,
- nadzór nad wykonaniem planu finansowego Centrum,
- prowadzenie gospodarki finansowej i gospodarowanie mieniem Centrum,
- gospodarowanie środkami ZFŚS,
- dokonywanie podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy poszczególnych pracowników oraz nadzorowanie ich działań,
- prowadzenie w Centrum kontroli wewnętrznej i rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy pracownikami Centrum,
- organizowanie wykonywania zadań Centrum określonych w ustawach i innych aktach prawnych, w tym: uchwałach Rady Powiatu, uchwałach Zarządu Powiatu i Zarządzeniach Starosty,
- realizacja zadań na podstawie udzielonych przez Starostę upoważnień i pełnomocnictw, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach określonych w ustawach,
- upoważnianie pracowników do załatwiania określonych spraw w imieniu Dyrektora oraz wnioskowanie do Starosty o upoważnienie właściwych pracowników do wydawania decyzji administracyjnych w Jego imieniu w indywidualnych sprawach należących do właściwości powiatu,
- nadzór nad wnikliwym i terminowym rozpatrywaniem skarg i wniosków obywateli,
- współpraca z mediami,
- podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony tajemnicy państwowej i służbowej,
- stosowanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzania danych osobowych,
- składanie corocznie Radzie, Zarządowi oraz Komisjom informacji z bieżącej działalności Centrum w zakresie i terminach określonych w planach pracy Rady, Zarządu i Komisji,
- w imieniu Starosty sprawowanie wyłącznie nadzoru merytorycznego nad podległymi jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej.
ROZDZIAŁ III
STRUKTURA ORGANIZACYJNA CENTRUM
§ 9
- W skład struktury organizacyjnej Centrum wchodzą dział, zespoły, wieloosobowe lub samodzielne stanowiska pracy.
- W Centrum tworzy się Dział Finansowo-Księgowy, którym kieruje Główny Księgowy.
- W Centrum tworzy się Zespół ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej. Pracę Zespołu organizuje, koordynuje i odpowiada za realizację zadań należących do kompetencji Zespołu wyznaczony przez Dyrektora pracownik – Koordynator Zespołu.
- W Centrum tworzy się Zespół ds. Świadczeń i Pieczy instytucjonalnej. Pracę Zespołu organizuje, koordynuje i odpowiada za realizację zadań należących do kompetencji Zespołu wyznaczony przez Dyrektora pracownik – Koordynator Zespołu.
- W Centrum tworzy się wieloosobowe i samodzielne stanowiska pracy, które realizują zadania wyznaczone przez Dyrektora Centrum.
- W strukturze Centrum działa Punkt Konsultacji Specjalistycznej.
- W strukturze Centrum działa Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
- Strukturę organizacyjną Centrum określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 10
- Dyrektorowi Centrum podlegają bezpośrednio następujące komórki:
- Wieloosobowe stanowisko ds. rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych,
- Dział Finansowo-Księgowy,
- Wieloosobowe stanowisko ds. pomocy instytucjonalnej, strategii, analiz, programów i interwencji kryzysowej
- Wieloosobowe stanowisko ds. organizacji, kadr, szkolenia i poradnictwa specjalistycznego
- Zespół ds. Świadczeń i Pieczy Instytucjonalnej
- Zespół ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej,
- Punkty Konsultacji Specjalistycznej
2. Przewodniczącemu Zespołu ds. Orzekania podlega pod względem merytorycznym Zespół ds. Orzekania.
§ 11
Do zadań realizowanych wspólnie przez komórki organizacyjne Centrum należy przede wszystkim:
- Inicjowanie i wdrażanie nowoczesnych metod, form pracy, nowych rozwiązań oraz podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań wynikających z powierzonych obowiązków.
- Stosowanie instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt i instrukcji archiwalnej w celu zapewnienia jednolitego tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentów oraz ochrony przed ich zniszczeniem lub utratą.
- Przyjmowanie interesantów i udzielanie im wyjaśnień w zakresie wykonywanych zadań.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym w zakresie wykonywanych zadań.
- Przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi i wnioski mieszkańców powiatu skierowane do Centrum lub przekazane według właściwości oraz podejmowanie działań zapewniających należyte i terminowe załatwianie skarg i wniosków.
- Prowadzenie rejestru zaświadczeń wydanych przez komórkę organizacyjną.
- Współpraca przy opracowaniu i realizacja strategii rozwiązywania problemów społecznych powiatu oraz innych dokumentów programowych wynikających z obwiązujących przepisów prawa i wchodzących w zakres działalności Centrum.
- Przygotowywanie projektów zarządzeń Dyrektora dotyczących spraw z zakresu danej komórki organizacyjnej, innych przewidzianych przepisami prawa oraz zleconych przez Dyrektora.
- Przygotowywanie projektów decyzji, umów, porozumień oraz uchwał rady Powiatu i zarządu Powiatu w sprawach należących do zadań Centrum.
- Udział w opracowywaniu planów pracy, planów zadań oraz przygotowaniu informacji, analiz oraz sprawozdań okresowych i rocznych, a także potrzeb w zakresie działań realizowanych przez daną komórkę organizacyjną.
- Udział w przygotowywaniu projektów i programów dofinansowanych ze środków zewnętrznych , w tym europejskich.
- Dbałość o wykonywanie zadań publicznych.
- Planowanie i udział w realizacji zamówień publicznych.
- Dbałość o prawidłowe użytkowanie mienia Centrum.
- Przestrzeganie procedur kontroli zarządczej.
- Organizowanie pracy wolontariuszy, praktykantów i stażystów przyjętych w Centrum.
- Podejmowanie niezbędnych działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa, higieny pracy i ochrony przeciwpożarowej.
- Przestrzeganie przepisów w zakresie ochrony danych osobowych.
- Dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej.
- Realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej
- Wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie.
- Zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami.
- Podnoszenie swoich umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
- Zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim.
- Kreowanie pozytywnego wizerunku jednostki.
- Realizacja innych zadań wynikających z przepisów prawa, poleceń służbowych Dyrektora.
- Wzajemna współpraca pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy w celu zapewnienia prawidłowej działalności Centrum i sprawnej wewnętrznej komunikacji przy wykonywaniu zadań.
ROZDZIAŁ IV
ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH KOMÓREK ORGANIZACYJNCH CENTRUM
§ 12
1. W Centrum tworzy się następujące komórki organizacyjne:
- Wieloosobowe stanowisko ds. rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych – PCPR – I;
- Dział Finansowo - Księgowy – PCPR-II;
- Wieloosobowe stanowisko ds. pomocy instytucjonalnej, strategii, analiz, programów i interwencji kryzysowej – PCPR – III, PCPR – VI;
- Wieloosobowe stanowisko ds. organizacji, kadr, szkolenia i poradnictwa specjalistycznego – PCPR – IV, PCPR -VII
- Zespół ds. Świadczeń i Pieczy Instytucjonalnej – PCPR – V, PCPR - VIII
- Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności jako samodzielna merytorycznie komórka – PCPR – IX
- Zespół ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej – PCPR - X
- W Centrum mogą być tworzone zespoły i komisje zadaniowe składające się z pracowników różnych komórek organizacyjnych w celu realizacji określonych doraźnych zadań.
§ 13
- Podział zadań i kompetencji w poszczególnych komórkach określają indywidualne zakresy czynności pracowników.
- W Centrum, w przypadku realizacji projektów dofinansowanych ze środków zewnętrznych, w tym środków unijnych, może zostać powołany zespół ds. realizacji projektu. Zespół powoływany jest przez Dyrektora na czas realizacji projektu i jest rozwiązywany po zakończeniu i rozliczeniu projektu. Zakres działania oraz liczba i nazwa stanowisk pracy wchodzących w skład zespołu każdorazowo wynika z opisu projektu oraz zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie realizacji projektu.
§ 14
Do zadań Wieloosobowego stanowiska ds. rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych należy, w szczególności:
- Przygotowanie na Zarząd Powiatu projektu planu rzeczowo-finansowego zadań realizowanych ze środków finansowych PFRON wraz z uzasadnieniem, w oparciu o przekazaną przez Zarząd Funduszu informację o wielkościach środków przypadających powiatowi na dany rok na zadania z zakresu rehabilitacji osób niepełnosprawnych;
- Nadzór nad realizacją poszczególnych zadań w zakresie wykorzystania środków finansowych PFRON;
- Wnioskowanie do Zarządu Powiatu o ewentualne przeniesienia środków pomiędzy zadaniami, wynikające z potrzeb w tym zakresie oraz przekazywanie zatwierdzonego wniosku do Prezesa Zarządu PFRON;
- Przygotowywanie wniosku – zapotrzebowania do Prezesa Zarządu PFRON na środki finansowe na zadania określone w planie, w ciągu całego roku, przedkładając rozliczenia środków wydatkowanych za poprzednie okresy;
- Sporządzanie sprawozdań finansowo-rzeczowych z zakresu wykorzystania środków PFRON do Prezesa PFRON;
- Opracowywanie informacji okresowych z zakresu przypisanych i nadzorowanych zadań dla potrzeb Zarządu Powiatu, PFRON i innych podmiotów;
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej finansowania:
- zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym;
- sprzęt rehabilitacyjny osobom niepełnosprawnym oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, osobom prawnym i jednostkom nie posiadającym osobowości prawnej;
- turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych
- Prowadzenie rejestrów składanych wniosków, zawieranych umów dla poszczególnych obszarów realizowanych zadań ustawowych środków PFRON;
- Realizacja i prowadzenie spraw dot. Programu Aktywny Samorząd;
- Opracowanie, przygotowanie i realizacja Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych;
- Dofinansowanie do sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych;
- Dofinansowanie do usług tłumacza migowego lub tłumacza – przewodnika;
- Udzielanie dofinansowania do likwidacji barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się;
- Prowadzenie spraw dotyczących działalności i finansowania Warsztatu Terapii Zajęciowej;
- Obsługa systemu informatycznego SOW – System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON;
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych;
- Popularyzacja, wydawanie wniosków dot. programów celowych PFRON, oraz realizacja tych, do których przystąpił Powiat, zgodnie z decyzją Zarządu Powiatu;
- Obsługa techniczna Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
- Udzielanie informacji osobom niepełnosprawnym o ulgach i uprawnieniach;
§ 15
- Pracę Działu Finansowo-Księgowego organizuje, koordynuje i nadzoruje Główny Księgowy.
- Do zadań Działu Finansowo-Księgowego należy, w szczególności:
- Prowadzenie spraw ekonomicznych Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ciechanowie, a w szczególności:
- opracowywanie planów rzeczowych zadań oraz projektów planów finansowych Centrum,
- opracowywanie okresowych analiz, ocen i informacji oraz wniosków z wykonania budżetu Centrum.
- Nadzór nad dysponowaniem i rozliczaniem funduszu celowego PFRON.
- Prawidłowe prowadzenie księgowości i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający:
- terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych,
- prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych.
- Prowadzenie gospodarki finansowej Centrum, zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającymi zwłaszcza na:
- przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i zapewnieniu należytej ochrony wartości pieniężnych,
- przestrzeganie obowiązujących przepisów w szczególności wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz pracowników oraz pokrywanie kosztów i wydatków z właściwych środków,
- prawidłowym dysponowaniu środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych.
- Sporządzanie bilansu Centrum.
- Prowadzenie całokształtu spraw z zakresu rachunkowości i księgowości Centrum.
- Prowadzenie bieżącej ewidencji wydatków i dochodów w urządzeniach księgowych Centrum.
- Sprawdzanie pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym wszelkich dokumentów i wydatków Centrum.
- Tworzenie i wysyłanie dokumentów rozmienionych do ZUS-u.
- Prowadzenie spraw dotyczących wynagrodzeń pracowników Centrum.
- Sporządzanie sprawozdań z zatrudnienia i wynagrodzeń, ze składek emerytalno-rentowych i zdrowotnych dot. rodzin zastępczych zawodowych, sprawozdań statystycznych GUS.
- Rozliczanie roczne pracowników z podatku od osób fizycznych oraz miesięcznym sporządzaniu deklaracji podatkowych do Urzędu Skarbowego.
- Rozlicznie zgodnie z obowiązującymi przepisami umów cywilnoprawnych zleceniobiorców i usługobiorców.
- Wycena i rozliczenie inwentaryzacji składników majątkowych Centrum.
- Prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych realizowanych w PCPR.
- Prowadzenie rejestru umów jednostek sektora finansów publicznych.
- Prowadzenie spraw dotyczących zgłoszenia do ubezpieczenia grupowego.
- Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora dotyczących prowadzenia rachunkowości oraz spraw majątkowych.
- Nadzór finansowo-księgowy nad realizacją projektów systemowych finansowanych ze środków Unii Europejskiej.
§ 16
- Prowadzenie spraw z zakresu pomocy instytucjonalnej, w tym m.in:
- Prowadzenie spraw z zakresu infrastruktury domów pomocy społecznej, w tym także dla osób z zaburzeniami psychicznymi o zasięgu ponadlokalnym, a w szczególności organizowania usług i ich zaspokajania w określonym standardzie w tych placówkach na terenie powiatu ciechanowskiego.
- Przygotowywanie projektów decyzji o umieszczeniu osób kierowanych przez ośrodki pomocy społecznej do domów pomocy społecznej oraz prowadzenie rejestru osób oczekujących na umieszczenie w tych domach.
- Weryfikacja dokumentów osób ubiegających się o przyjęcie do domów pomocy społecznej
- Prowadzenie postępowań administracyjnych i sporządzanie projektów decyzji o odpłatności dla mieszkańców domów pomocy społecznej umieszczonych przed dniem 1 stycznia 2004 roku.
- Przygotowywanie miesięcznych meldunków o liczbie mieszkańców w domach pomocy społecznej celem przekazania Wojewodzie Mazowieckiemu.
- Wizytowanie domów pomocy społecznej na terenie powiatu w zakresie zapewnienia wymaganego standardu świadczonej opieki na podstawie każdorazowo wydanego upoważnienia.
- Prowadzenie spraw z zakresu ośrodków wsparcia, w tym dla osób z zaburzeniami psychicznymi o zasięgu ponadlokalnym, a w szczególności organizowania usług
i ich zaspokajania w określonym standardzie w tych placówkach na terenie powiatu ciechanowskiego. - Rozpoznawanie potrzeb w zakresie umieszczania osób w Ośrodku Wsparcia, w tym przygotowywanie projektów decyzji o skierowaniu do ośrodków wsparcia dla osób
z zaburzeniami psychicznymi o zasięgu ponadlokalnym i kompletowanie niezbędnej dokumentacji. - Wizytowanie Ośrodka Wsparcia na terenie powiatu w zakresie zapewnienia wymaganego standardu świadczonej opieki na podstawie każdorazowo wydanego upoważnienia.
- Współpraca z Ops, Pcpr z innych powiatów w zakresie umieszczania w domach pomocy społecznej i kierowania do Ośrodka Wsparcia w Ciechanowie.
- Przygotowywanie i opracowywanie strategii, programów, projektów, sprawozdań, materiałów i informacji dotyczących pomocy społecznej, pieczy zastępczej, rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych w Powiecie dla potrzeb własnych, Starosty, Zarządu, Rady Powiatu, Wojewody, Marszalka i innych organów;
- Prowadzenie spraw dotyczących przeciwdziałania przemocy w rodzinie i interwencji kryzysowej.
§ 17
Do zadań Wieloosobowego stanowiska pracy ds. organizacji, kadr, szkolenia i poradnictwa specjalistycznego należy, w szczególności:
- Opracowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych, regulaminów obowiązujących w Centrum oraz wszelkich do nich zmian.
- Prowadzenie ewidencji wydanych zarządzeń wewnętrznych Dyrektora Centrum.
- Prowadzenie ewidencji kontroli zewnętrznych i wewnętrznych.
- Przygotowywanie – zgodnie z obowiązującymi przepisami wszelkich pism dotyczących angażowania, zwalniania, przeszeregowania oraz innych dokumentów regulujących stosunek pracy pomiędzy pracownikami a Centrum.
- Prowadzenie zgodnie z wytycznymi akt osobowych pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ciechanowie.
- Sporządzanie dokumentów dot. nagród jubileuszowych, dodatków funkcyjnych, stażowych i innych – w ścisłej współpracy w tym zakresie z Działem Finansowo-Księgowym.
- Prowadzenie spraw bhp i ppoż.
- Prowadzenie obsługi technicznej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
- Przygotowywanie i prowadzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa umów cywilnoprawnych zleceniobiorców i usługobiorców.
- Prowadzenie spraw związanych rozpatrywaniem skarg i wniosków.
- Prowadzenie całokształtu spraw związanych z dokształceniem i doskonaleniem zawodowym pracowników Centrum.
- Organizowanie szkoleń, kursów, seminariów, narad oraz doradztwa dla kadr pomocy społecznej z terenu Powiatu.
- Prowadzenie kontroli zarządczej w Centrum oraz jej aktualizacja.
- Prowadzenie spraw związanych z jednolitym rzeczowym wykazem akt i instrukcją kancelaryjną.
- Przygotowanie dokumentacji postępowań dotyczących naboru na wolne stanowiska urzędnicze oraz w zakresie służby przygotowawczej;
- Prowadzenie rejestru upoważnień;
- Prowadzenie spraw kadrowych pracowników Centrum, w tym okresowej oceny pracowników;
- Prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników Centrum;
- Przygotowywanie skierowań pracowników na badania wstępne, okresowe i kontrolne;
- prowadzenie spraw związanych z dokształcaniem i doskonaleniem zawodowym pracowników Centrum;
- przygotowywanie projektów umów dla rodzin zastępczych zawodowych oraz pomocowych, umów o świadczenie usług w centrum, umów dla członków składów orzekających w Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
- prowadzenie spraw dotyczących informacji publicznej;
- organizowanie i prowadzenie sekretariatu Dyrektora Centrum.
- Organizowanie i prowadzenie Punktu Konsultacji Specjalistycznej, w tym prowadzenie:
- dokumentacji dot. dyżurów specjalistów i ich rozliczanie,
- zapisów do specjalistów,
- sporządzanie informacji i sprawozdań oraz monitoringu osób korzystających z Punktu.
- Prowadzenie składnicy akt.
§ 18
- W Punkcie Konsultacji Specjalistycznej realizowane są zadania Powiatu z zakresu poradnictwa specjalistycznego, skierowane do Mieszkańców Powiatu Ciechanowskiego.
- Poradnictwo Specjalistyczne jest świadczone osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych, bez względu na posiadany dochód.
- W Punkcie Konsultacji Specjalistycznej wsparcia mogą udzielać specjaliści tacy jak: prawnik, psycholog, terapeuta rodzinny i inni w zależności od potrzeb oraz możliwości finansowych Powiatu.
§ 19
Pracę Zespołu ds. Świadczeń i Pieczy Instytucjonalnej organizuje, koordynuje i nadzoruje wyznaczony przez Dyrektora pracownik – Koordynator Zespołu.
- Do zadań Zespołu ds. Świadczeń i Pieczy Instytucjonalnej, należy w szczególności:
- Realizowanie postanowień sądów rodzinnych dotyczących umieszczania dzieci
w rodzinnej pieczy zastępczej, w tym kompletowanie dokumentów dotyczących dziecka we współpracy z ośrodkami pomocy społecznej i przekazywanie ich rodzicom zastępczym. - Prowadzenie dokumentacji rodzin zastępczych i rodzin pomocowych.
- Przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych oraz ustalanie świadczeń na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinach zastępczych (spokrewnionych, niezawodowych, zawodowych oraz Rodzinnych Domach Dziecka), ustalanie innych świadczeń dla rodzin zastępczych wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz monitorowanie zmian w sytuacji rodzin zastępczych, mających wpływ na przyznawanie świadczeń.
- Prowadzenie postępowań w celu ustalenia uprawnień do świadczeń w rodzinach zastępczych.
- Prowadzenie spraw dzieci pochodzących z powiatu umieszczonych w pieczy rodzinnej poza granicami powiatu.
- Przyznawanie świadczeń dot. pokrycia kosztów utrzymania dziecka przebywającego
w rodzinach pomocowych. - Sporządzanie projektów porozumień z powiatami dot. pobytu dziecka z innego powiatu w rodzinach zastępczych na terenie powiatu ciechanowskiego.
- Sporządzanie not księgowych, rachunków i zestawień za pobyt dziecka z terenu innego powiatu umieszczonego w rodzinach zastępczych oraz za pobyt dziecka umieszczonego po 01.01.2012 r. z terenu gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w rodzinie zastępczej.
- Udział przy przygotowywaniu umów dla rodzin zastępczych zawodowych w zakresie ustalania ich wynagrodzeń i dodatków.
- Udział w opracowaniu i realizacji 3-letniego powiatowego programu rozwoju rodzinnej pieczy zastępczej, zawierającego między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych.
- Realizowanie postanowień sądów rodzinnych dotyczących umieszczania dzieci
w instytucjonalnej pieczy zastępczej w tym kompletowanie dokumentów dotyczących dziecka we współpracy z ośrodkami pomocy społecznej i przekazywanie ich placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz przygotowywanie skierowań dzieci do instytucjonalnej pieczy zastępczej i prowadzenie niezbędnej dokumentacji w tym zakresie. - Prowadzenie spraw dzieci pochodzących z powiatu umieszczonych w pieczy instytucjonalnej poza granicami powiatu.
- Przygotowywanie projektów porozumień i sporządzanie not księgowych w zakresie pokrywania wydatków na utrzymanie dzieci z terenu innych powiatów umieszczonych w Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej Socjalizacyjnej w Ciechanowie.
- Sporządzanie not księgowych za pobyt dziecka umieszczonego w placówkach opiekuńczo-wychowawczych z terenu gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej.
- Monitorowanie prawidłowego funkcjonowania Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej Socjalizacyjnej w Ciechanowie.
- Udział w Zespole ds. okresowej oceny sytuacji dziecka i pomoc w opracowywaniu okresowych ocen sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej w charakterze zadań pedagogicznych.
- Udzielanie pomocy i wsparcia pedagogicznego rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej.
- Udział w opiniowaniu kandydatów na rodziny zastępcze pod kątem możliwości umieszczania w w/w rodzinach małoletnich dzieci na potrzeby Sądu Rodzinnego.
- Pomoc usamodzielnianym wychowankom, polegająca m.in. na: Opracowywaniu, kontrolowaniu, monitorowaniu Indywidualnych Programów Usamodzielniania oraz prowadzenie dokumentacji usamodzielnianych wychowanków.
- Prowadzenie postępowań i przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych
ws. przyznawania pomocy pieniężnej na usamodzielnianie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie usamodzielnianym wychowankom. - Organizowanie i nadzorowanie kontaktów rodziców biologicznych z dziećmi umieszczonymi w rodzinnej pieczy zastępczej oraz przekazywanie niezbędnych informacji z ich przebiegu dla potrzeb Sądu Rodzinnego.
- Sporządzanie dokumentów do wytoczenia powództwa o zasądzenie świadczeń alimentacyjnych na rzecz dzieci przebywających w pieczy zastępczej.
- Prowadzenie postępowań administracyjnych i sporządzanie projektów decyzji o odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dzieci w pieczy zastępczej.
- Prowadzenie spraw uchodźców, ofiar handlu ludźmi oraz repatriantów przebywających na terytorium RP.
- Sporządzanie sprawozdań: jednorazowych, kwartalnych, półrocznych i rocznych w zakresie pomocy społecznej i pieczy zastępczej oraz obsługa systemu CAS i POMOST i innych wynikających z przepisów prawa.
- Przygotowanie i sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej.
- Udział w rozpatrywaniu wniosków osób niepełnosprawnych o dofinansowanie ze środków PFRON - ocena sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej i jej potrzeb.
- Przygotowywanie wywiadów środowiskowych i kwestionariuszy celem ustalenia uprawnień do świadczeń z pieczy zastępczej i pomocy społecznej.
- Udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach w zakresie pomocy społecznej i pieczy zastępczej mieszkańcom Powiatu.
- Współdziałanie z sądami rodzinnymi, służbami i innymi instytucjami w zakresie organizowania opieki i wychowania w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
- Prowadzenie naboru oraz działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, niezawodowej, prowadzenia Rodzinnego Domu Dziecka i rodziny pomocowej.
- Opracowanie informacji w zakresie realizowanych zadań dla Zarządu, Rady Powiatu Ciechanowskiego oraz innych organizacji i instytucji
§ 20
Pracę Zespołu ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej organizuje, koordynuje i nadzoruje wyznaczony przez Dyrektora pracownik – Koordynator Zespołu.
- Do zadań Zespołu ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej należy, w szczególności:
- Wypełnianie zadań Organizatora Rodzinnej Pieczy Zastępczej;
- Opracowanie i realizacja 3-letniego powiatowego programu rozwoju rodzinnej pieczy zastępczej, zawierającego między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych;
- Udzielanie pomocy i wsparcia rodzinom zastępczym, funkcjonującym na terenie powiatu ciechanowskiego poprzez realizację zadań koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- Przygotowywanie, we współpracy z odpowiednią rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka oraz asystentem rodziny, a w przypadku gdy rodzinie dziecka nie został przydzielony asystent rodziny – we współpracy z podmiotem organizującym pracę z rodziną, planu pomocy dziecku;
- Pomoc rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka
w nawiązaniu wzajemnego kontaktu; - Zapewnienie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej;
- Zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
- Opracowywanie wraz z rodziną zastępczą i dzieckiem dokumentacji związanej z procesem usamodzielnienia tj. wskazanie opiekuna usamodzielnienia i Indywidualny Program Usamodzielnienia;
- Dokonywanie oceny sytuacji dzieci umieszczonych w rodzinie zastępczej oraz w Rodzinnych Domach Dziecka na terenie powiatu ciechanowskiego zgodnie z przepisami Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- Dokonywanie oceny rodziny zastępczej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka pod względem predyspozycji do pełnienia powierzonej im funkcji oraz jakości wykonywanej pracy zgodnie z przepisami Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- Prowadzenie naboru oraz działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, niezawodowej, prowadzenia Rodzinnego Domu Dziecka i rodziny pomocowej;
- Przygotowywanie wniosków wraz z opinią do sądu o wydanie zarządzeń wobec dziecka celem uregulowania jego sytuacji prawnej;
- Prowadzenie rejestru danych osobowych o rodzinach zastępczych i przekazywanie go właściwemu sądowi;
- Sporządzanie diagnozy psychofizycznej dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej, w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, udziału w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych oraz koniecznością objęcia dziecka pomocą profilaktyczno-wychowawczą lub resocjalizacyjną albo leczeniem i rehabilitacją;
- Przeprowadzanie cyklicznych, co dwa lata, badań psychologicznych i sporządzanie opinii o posiadaniu predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia Rodzinnego Domu Dziecka;
- Przeprowadzanie badań psychologicznych i sporządzanie opinii psychologicznych dla kandydatów na rodziny zastępcze lub prowadzenia Rodzinnego Domu Dziecka oraz dla potrzeb Sądu Rodzinnego;
- Opiniowanie kandydatów na rodziny zastępcze pod kątem możliwości umieszczania
w w/w rodzinach małoletnich dzieci na potrzeby Sądu Rodzinnego; - Prowadzenie procedury kwalifikowania i organizowanie szkoleń teoretycznych oraz zajęć praktycznych dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej i niezawodowej lub prowadzenia Rodzinnego Domu Dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych;
- Organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji;
- Udzielanie pomocy i wsparcia psychologicznego rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej;
- Zapewnienie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą,
w szczególności w ramach grup wsparcia, rodzin pomocowych oraz pomocy wolontariuszy we współpracy z innymi pracownikami Centrum; - Opracowanie informacji o stanie rodzinnej pieczy zastępczej w powiecie dla Zarządu i Rady Powiatu Ciechanowskiego oraz innych organizacji i instytucji;
- Współpraca z sądami, służbami, ośrodkiem adopcyjnym, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi w zakresie organizowania opieki i wychowania dzieciom w rodzinnej pieczy zastępczej;
§ 21
Zespołem ds. Orzekania kieruje oraz reprezentuje go na zewnątrz Przewodniczący Zespołu.
Do zadań Zespołu ds. Orzekania należy w szczególności:
1) rozpatrywanie wniosków w sprawie wydania orzeczenia o: niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności oraz orzeczeń o wskazaniach do ulg i uprawnieniach wydawanych na podstawie orzeczeń innych organów;
2) wydawanie orzeczeń o stopniu niepełnosprawności, niepełnosprawności oraz wskazaniach do ulg i uprawnień;
3) wydawanie innych orzeczeń - decyzji - kończących postępowanie w sprawie;
4) rozpatrywanie wniosków o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej;
5) wydawanie legitymacji osobom niepełnosprawnym;
6) przygotowywanie dokumentacji obowiązującej w postępowaniu odwoławczym;
7) sporządzanie sprawozdań z działalności Zespołu;
8) prowadzenie dokumentacji związanej z działalnością Zespołu, w tym rejestrowanie wpływających wniosków,
9) wydawanie kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych oraz dla instytucji uprawnionych
§ 22
- Przewodniczącego Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności powołuje Starosta.
- Przewodniczący odpowiada za skutki prawne podejmowanych decyzji i podpisywanych dokumentów oraz:
- organizuje obsługę administracyjno-biurową Zespołu
- nadzoruje prawidłową realizację zadań merytorycznych wykonywanych przez składy orzekające
- W czasie nieobecności Przewodniczącego Zespołu w jego zastępstwie pisma i inne dokumenty podpisuje Sekretarz Zespołu lub osoba wyznaczona przez Przewodniczącego Zespołu.
ROZDZIAŁ V
ZASADY PODPISYWANIA PISM, DOKUMENTÓW FINANSOWYCH, DECYZJI I WEWNĘTRZNYCH AKTÓW NORMATYWNYCH
§ 23
1. Dyrektor Centrum podpisuje:
- z upoważnienia Starosty decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej, pieczy zastępczej, należących do właściwości powiatu, w zakresie dysponowania środkami PFRON oraz umowy cywilno-prawne wynikające z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- przelewy, czeki, umowy cywilno-prawne i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych wynikające z bieżącej działalności Centrum;
- wewnętrzne akty normatywne zgodnie z kompetencjami;
- dokumentację związaną ze stosunkiem pracy pracowników Centrum, w tym Zespołu ds. Orzekania;
- pisma i inne dokumenty kierowane do Rady Powiatu Ciechanowskiego, Zarządu Powiatu oraz Starosty, a także innych organów administracji rządowej i samorządowej;
- pisma dotyczące bieżącej działalności Centrum;
- analizy, programy, informacje i sprawozdania opracowywane w Centrum.
- W czasie nieobecności Dyrektora Centrum, decyzje podpisuje Starosta lub osoba upoważniona przez Starostę, inne pisma wynikające z bieżącej działalności Centrum podpisuje osoba upoważniona na piśmie przez Dyrektora Centrum;
- Projekty dokumentów przygotowywane przez pracowników przedstawiane do podpisu muszą zawierać w lewym dolnym rogu adnotację – sporządził i złożony podpis pracownika;
- Umowy cywilnoprawne, porozumienia, zarządzenia, upoważnienia oraz w razie konieczności inne dokumenty powinny być parafowane pod względem formalno-prawnym przez prawnika wykonującego obsługę prawną jednostki.
- Obsługa prawna jednostki będzie zlecona podmiotom zewnętrznym.
- Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalane są odrębną instrukcją.
§ 24
W celu zapewnienia jednolitego tworzenia, ewidencjonowania i przekazywania dokumentów oraz ochrony przed ich uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą Centrum stosuje instrukcję kancelaryjną wprowadzoną Zarządzeniem Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ciechanowie w sprawie ustalenia instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania składnicy akt w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Ciechanowie.
ROZDZIAŁ VI
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ
§ 25
- Działalność kontrolna Centrum polega na prowadzeniu kontroli merytorycznej jednostek nadzorowanych przez Powiat przy pomocy Centrum.
- Kontrola prowadzona jest wobec podmiotów realizujących zadania z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych w ramach zadań Powiatu.
- Działalność kontrolna prowadzona jest na podstawie rocznego harmonogramu kontroli zatwierdzonego przez Starostę lub na podstawie doraźnych poleceń Starosty.
- Harmonogram kontroli określa zakres kontroli, podmiot/zadanie do kontrolowania i termin przeprowadzenia kontroli.
- Pracownicy zobowiązani do prowadzenia kontroli są odpowiedzialni za właściwe przygotowanie i przeprowadzenie kontroli, analizę jej wyników, przygotowanie protokołu oraz projektu zleceń pokontrolnych.
ROZDZIAŁ VII
TRYB ZAŁATWIANIA SPRAW, PRZYJMOWANIE, ROZPATRYWANIE ORAZ ZALATWIANIE SKARG I WNIOSKÓW
§ 26
Pracownicy Centrum zobowiązani są do załatwiania spraw zgodnie z zasadami określonymi w kodeksie postepowania administracyjnego, w innych przepisach i zgodnie z procedurami wewnętrznymi przyjętymi przez Centrum.
§ 27
- W sprawach dotyczących skarg, odwołań i zażaleń stosuje się przepisy ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.
- Dyrektor przyjmuje interesantów, rozpatruje skargi i wnioski w sprawach objętych zakresem zadań PCPR.
- Przyjmowaniem, rozpatrywaniem i rejestrowaniem skarg i wniosków zajmuje się pracownik wyznaczony przez Dyrektora Centrum, który:
- czuwa nad terminowym rozpatrzeniem skarg i wniosków niezbędnych informacji o toku załatwienia sprawy;
- udziela interesantom zgłaszającym się w sprawach skarg i wniosków niezbędnych informacji o toku załatwiania sprawy;
- prowadzi rejestr skarg i wniosków.
ROZDZIAŁ VIII
GODPODARKA FINANSOWA
§ 28
- Centrum jest jednostką budżetową powiatu w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i działa na podstawie zasad określonych w tej ustawie oraz na podstawie planu finansowego, będącego częścią budżetu Powiatu, określonego uchwałą budżetową.
- Dyrektor jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej, w tym za wykonanie określonych w ustawie obowiązków w zakresie kontroli finansowej, m.in. ustalenie pisemnej procedury kontroli oraz przeprowadzenie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań.
- Nadzór nad prowadzoną przez Centrum gospodarką finansową sprawuje Zarząd Powiatu.
- Procedury związane z kontrolą finansową określa odrębne zarządzenie Dyrektora.
- Zasady rachunkowości, obiegu dowodów finansowo-księgowych, zakładowego planu kont oraz instrukcji w sprawie zasad zaliczania i ewidencji środków trwałych i rzeczowych składników majątkowych, określa odrębne zarządzenie Dyrektora.
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 29
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się przepisy powszechnie obowiązujące i postanowienia innych regulaminów wewnętrznych, wydawanych na podstawie tych przepisów.
§ 30
Sprawy nie ujęte szczegółowo w niniejszym regulaminie ustalane są w formie odrębnych zarządzeń Dyrektora Centrum.
§ 31
Zmiany w regulaminie dokonuje Zarząd w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
§ 32
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Zarząd Powiatu.